Maria Pomianowska

Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję trzech zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłogajskiej, suki mieleckiej ifideli płockiej.

Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii.

Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Ianem Gilanem, AMJ, Stanisławem Soyką, Branfordem Marsalisem i in. Artystka wydała 23 autorskie płyty, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody.

W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. W grudniu 2014 wraz z prof. Ewą Dahlig wydała publikację pt. “Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody: Paszport Chopinowski, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Gloria Artis” (2010), Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nominacja do Nagrody Norwida (2014), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego (2016)