Aleksander Dębicz

ALEKSANDER DĘBICZ jest młodym polskim pianistą i kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja. Artysta jest prekursorem nowego kierunku w muzyce klasycznej – nowej europejskiej muzyki improwizowanej, która wyrasta z muzyki klasycznej, nie zaś z jazzu.

Aleksander Dębicz powraca do praktyki znanej do końca XIX wieku, kiedy to kompozytorzy –wirtuozi, jak choćby Bach, Paganini, List czy Chopin, improwizowali przed publicznością. Każdy koncert i każdy recital jest przez to niepowtarzalny – artysta improwizuje, przy niezmiennym zarysie kompozycji, jej ostateczny kształt jest za każdym razem inny, co wynika z emocji chwili, kontaktu artysty z publicznością, reakcji publiczności na muzykę. Dębicz nie opiera się na kolejnej interpretacji zapisu nutowego, ale odnosi się do tego zapisu także w formie improwizacji. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego kompozytora.

Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z DJ-ami i grafikami, tworzącymi animacje komputerowe. Trend ten nie jest przypadkowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego pokolenia twórców i słuchaczy. Jednak główny nurt aktywności artystycznej Aleksandra Dębicza opiera się na muzyce klasycznej, zwłaszcza twórczości Bacha i Scriabina, których jest niezrównanym interpretatorem.

Artysta, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej, doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów m. in: Roberta Levina, Andrasa Schiffa, Andrea Bonatty, Katarzyny Popowej-Zydroń czy Aleksieja Orłowieckiego. Koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in.: I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Bacha na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty Haydna na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Bremie w Niemczech (2005), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w Rumunii (2006), był finalistą Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003) oraz półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010). W 2013 roku, deklasując konkurencję, zwyciężył w konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest.

Dębicz jest także kompozytorem. W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową o tym właśnie tytule.
W 2016 roku Aleksander Dębicz napisał i nagrał muzykę do filmu Michała Bukojemskiego „Zjazd absolwentów”, a także rozpoczął współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, tworząc muzykę do spektaklu „Kłopoty ze spadkiem” i opracowanie muzyczne spektaklu „Fifi”. W 2017 roku napisał muzykę do spektaklu „Marlena”, którego premiera odbędzie się 27.10. 2017 w Teatrze Polskim w Warszawie.

Pod koniec września 2018 roku ukazał się najnowszy album artysty, którego wybory kuszą, a jednocześnie burzą strefę komfortu. Nic nie jest oczywiste. W Bachu szuka współczesnego groove’u, improwizując – ucieka od jazzu. Trudno go przez to zdefiniować, ale też nie da się przejść obok niego obojętnie. Aleksander Dębicz – bo o nim mowa – wydaje właśnie drugi solowy album pt. INVENTION!